GroeneRuimte 24 oktober 2018

Interactieve 3D-leeromgeving over invasieve exoten ontwikkeld

Interactieve 3D-leeromgeving over invasieve exoten ontwikkeld

Met behulp van gametechnologie kennismaken met exotische planten en dieren. Studenten van Helicon MBO Velp gaan vanaf 2 november als eersten in Nederland aan de slag met de Leeromgeving Invasieve Exoten, uitheemse planten- en diersoorten die door toedoen van de mens in de Nederlandse natuur terecht zijn gekomen. (LINVEXO).

Het is een combinatie van educatie, wetenschap, natuurbeheer en game technologie. Hiervoor werkten de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Radboud Universiteit, NEC-E, adviesbureau Beleef & Weet, PWN Drinkwaterbedrijf en natuurbeheerder in Noord-Holland, het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) en gameontwikkelaar iTZiT nauw samen. 

De NVWA heeft opdracht gegeven voor het ontwikkelen van LINVEXO en het lesmateriaal. "We willen graag dat studenten tijdens de opleiding kennis maken met invasieve exoten, zodat ze zich bewust worden van de risico's van deze soorten en daar in hun toekomstige werk rekening mee houden," zegt Jenneke Leferink, adviseur invasieve exoten bij de NVWA.

In de Leeromgeving Invasieve Exoten kunnen studenten MBO Groen en middelbare scholieren in een virtuele 3D-omgeving kennismaken met invasieve exoten. De verspreiding en gevolgen hiervan komen uitvoerig aan bod, net als de mogelijkheden voor preventie en de stand van zaken in het wetenschappelijke onderzoek. 

De interactieve leeromgeving kan gebruikt worden bij klassikaal onderwijs maar ook bij groepsonderwijs en individuele leertrajecten. Er is gekozen voor 8 soorten invasieve exoten die in verschillende biotopen leven, zodat meerdere groenopleidingen deze leeromgeving kunnen gebruiken. Hierbij zijn nog 3 lessen 'Invasieve exoten in de klas' ontwikkeld: een basisles en 2 verdiepingslessen over ecologie of over bestrijding en preventie. Samen met de docentenhandleiding en werkbladen kunnen deze lessen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden. 

De leeromgeving is ontwikkeld door het Goudse iTZiT, experts in visuele communicatie, dat met nieuwe technologie een realistische 3D-omgeving maakte en deze heeft verrijkt met video's, illustraties en achtergrondinformatie. 


Ga naar originele nieuwsbericht

Meer nieuws